سنگ صادراتی

سنگ صادراتی

با توجه به اینکه در صادرات سنگ , ایران از نظر تنوع رنگ، طرح و نوع سنگ صادراتی ، کشور ایران جزو برترین کشورهای تولید کننده سنگ در دنیا میباشد و همچنین سنگ های ایرانی دارای کیفیت بسیار بالایی میباشند و زبانزد اکثر وارد کنندگان در کشورهای دیگر میباشد.

نظر به اینکه صنعت سنگ جزو صنایع پرسود محسوب میشود و همچنین بدلیل ارز آوری غیر نفتی این صنعت، خوشبختانه سرمایه گذاری های بسیار خوبی در سالهای اخیر در صنایع سنگ انجام پذیرفته است و تکنولوژی های نوین استخراج، برش، و فرآوری وارد کشور شده است به طوری که امکان رقابت با کشورهای تولید کننده برتر سنگ مانند ایتالیا، اوکراین، چین و ترکیه را فراهم نموده است.

از آنجایی که ایران از نظر معادن سنگ جزء ۸ کشور اول جهان میباشد و بازار داخلی پاسخگوی مازاد تولید نمیباشد به همین دلیل بازرگانان و حتی خود تولید کنندگان به دنبال صادرات این محصول هستند ولی متاسفانه بعضی از تولید کنندگان اقدام به صادرات سنگ بصورت خام نموده و سنگ را بصورت کوپ صادر مینمایند.

این امر باعث میشود هیچ گونه ارزش افزوده ای نصیب کشور نشود و خام فروشی محصوب میشود و بعضا مشاهده شده است که کشورهایی مانند چین و ترکیه بعد از واردات سنگ خام از ایران اقدام به برش و فرآوری سنگ وارد شده نموده و پس از فرآوری دوباره همان سنگ را به کشورمان صادر نموده اند.

[caption id="attachment_6497" align="aligncenter" width="800"]سنگ صادرتی صادرات سنگ ساختمانی[/caption]

وارد کنندگان سنگ ایران عموما کشورهایی مانند چین، ترکیه، روسیه، جمهوری آذربایجان، عراق، هلند، استرالیا، ازبکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

دولت در سالهای اخیر تصمیماتی جهت جلوگیری از صاردات خام سنگ گرفته است بطوری که برای صادرات خام سنگ عوارض گمرکی وضع نموده است ولی در عوض جهت صادرات سنگ های فرآوری شده مشوق های صادراتی در نظر گرفته است که این عمل کمک فراوانی به ایجاد ارزش افزوده خواهد نمود.

رشد صادرات سنگ

آمار و ارقام گمرک ایران نشان می دهد که حجم سنگ صادراتی تزئینی و نما در سال ۹۱ دارای ارزش مالی ۱۷۶ میلیون دلاری بوده که در مقایسه با سال پیش از خود نزدیک به ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرده است. صادرات سنگ ساختمانی

در همین راستا در سال گذشته صنعت سنگ توانست به رشد ۲۵٫۴۵ درصدی نسبت به سال قبل خود دست یابد و میزان صادرات خود را به حجمی برابر با ارزش مالی ۳۴۱ میلیون دلاری برساند.

با توجه به داده های آماری سال ۹۵ متوجه می شویم که با ۲۷۴ میلیون دلار صادرات، در این سال هم صنعت سنگ رشد ۴۶٫۵۲ درصدی را نسبت به سال ۹۴ تجربه کرده بوده است.

با اینکه ایران در بین ۶ کشور شاخص در زمینه تولید سنگ تزئینی و نما قرار دارد ولی در زمینه صادرات سنگ در فهرست ۲۰ کشور نخست قرار گرفته است.با استناد بر بروزترین داده‌های وزارت صنعت و معدن، تعداد معادن فعال کشور در حدود ۳۳۰۰ معدن می باشد که از این تعداد، ۲۰۰۰ معدن در مرحله تجهیز قرار دارند.

همچنین در حدود ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ معدن، تعداد معادن سنگ تزئینی کشور می باشد که از این مجموعه، ۱۲۰۰معدن درحال فعالیت هستند.

صادرات سنگ ایران به چه کشورهایی است؟ صادرات سنگ ساختمانی

چین در رتبه اول – در سال ۱۳۹۶ صادرات سنگ ایران به کشور چین در حجمی به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار بوده است که ۴۹٫۸۵ درصد از کل صادرات سنگ کشور را شامل می شود و از این حیث، چین در نخستین جایگاه از نظر واردات سنگ ایران قرار می گیرد.

در رتبه دوم، عراق با ۷۳ میلیون دلار واردات قرار دارد و ترکیه با ۱۷ میلیون دلار رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. کشورهای هند و ترکمنستان هم با اختصاص ۱۱ میلیون دلار برای هر کدام، دیگر وارد کنندگان اصلی سنگ از ایران می باشند. صادرات سنگ ساختمانی

دیگر کشورها هم مجموعا وارداتی به اندازه ۵۹ میلیون دلار داشته‌اند که چیزی در حدود ۱۸ درصد از مجموع کل صادرات سنگ ایران را شامل می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد